Wat is nou een funnel?
Nou een funnel is eigenlijk gewoon een trechter. In ons geval praten we over een denkbeeldige funnel of trechter die bezoekers omzet naar converterende klanten. Het wordt een funnel genoemd omdat het werkt als een trechter.
Zo kan het eerste deel van de funnel beginnen bij iedereen die jouw merk kent. Dit zijn misschien wel 1000 mensen. Vervolgens kan gekeken worden naar hoeveel mensen jouw website bezocht hebben. Dit zijn er dan bijvoorbeeld 500. Van deze 500 mensen hebben er 250 zich ingeschreven voor jouw nieuwsbrief en hebben er 100 iets bij jou aangeschaft. Zou je dit in een overzicht zetten dan krijg je een trechter.

Wat is e-mail automation?
E-mail automation is simpel gezegd gewoon het automatiseren van e-mails. Met e-mail automation kan je vooraf ingestelde e-mails verzenden aan de hand van specifieke acties die klanten ondernemen (of juist niet ondernemen). Hiermee kan je de juiste e-mails sturen op het juiste moment en jouw klanten echt helpen. Enkele voorbeelden hiervan zijn het automatiseren van een welkomstmail, de klant vragen voor een productreview of een aanbeveling sturen aan de hand van hun gedrag op jouw website. E-mail automation haalt simpele repitieve taken uit jouw dagelijks proces door ze te automatiseren. Zo kan je bijvoorbeeld ook de meest gestelde vragen afhandelen door het antwoord te automatiseren, dit bespaart zowel jouw klant als jou veel tijd. Dan kan je deze tijd gebruiken voor andere waardevolle taken.
Wat zijn de voordelen van e-mail automation?
Er zijn een hoop voordelen te noemen waarom jij aan de slag moet gaan met het automatiseren van jouw e-mailmarketing.
1. Klantervaringen peronaliseren
Word jij ook zo gek van al die geautomatiseerde onpersoonlijke berichtjes die je soms krijgt? Nou dat heb je als je e-mailmarketing goed uitvoert namelijk niet. Het is juist belangrijk om maatwerk te maken voor verschillende klanten binnen jouw automatisering. Waarom?
- 90% van de klanten vindt gepersonaliseerde berichten veel aantrekkelijker.
- Persoonlijke gerichte advertenties die gebaseerd waren op de activiteit van de klant werken 11% beter en zorgen voor toename in inkomsten van maar liefst 38%
- 73% van de klanten reageert alleen op marketingberichten die zijn afgestemd op hun interesses
- De meest persoonlijke berichten worden verstuurd per e-mail
Daarnaast kan je door een juiste funnel de relatie met je huidige klanten verbeteren.
2. Bespaar tijd en kosten
Het is eigenlijk heel logisch, maar het automatiseren van e-mails bespaart een bedrijf al snel geld en tijd. Er wordt maatwerk gestopt in de automatisering die daarna nooit meer gedaan hoeft te worden door jouw marketeers. Er hoeft geen e-maillijst meer samengesteld te worden en er hoeft geen handmatig samengestelde e-mail gemaakt te worden voor een paar klanten. Hierdoor kunnen jouw werknemers weer focussen op het opbouwen van diepere klantrelaties en laten we de basics over aan de automatisering.
Dit komt dus eigenlijk neer op dat er meer werk wordt gedaan in minder uren.
3. verbeter jouw klantbehoud
De meeste marketeers weten het wel, maar een bestaande klant is makkelijk over te halen tot een aankoop dan een nieuwe klant. Toch… word er vaak hard gewerkt voor nieuwe klanten en worden de huidige klanten niet optimaal benut. Met het gebruik van automatiseren kan je makkelijk contact houden met bestaande klanten zonder dat dit veel tijd kost.
Belangrijk bij deze e-mails is dat het wel relevant moet zijn. Begin nou niet met het sturen van geautomatiseerde als: “Hallo “voornaam” lang niet gesproken, kom eens langs.” Maar iets als:
Beste Peter, we hebben al een tijdje niets van je gehoord, maar we willen er wel zeker van zijn dat je op de hoogte bent van onze nieuwste ontwikkeling. De surroundsound system die je laatst bij ons gekocht hebt heeft een nieuwe subwoofer uitgebracht. Aangezien jij deze 2 weken geleden hebt gekocht, krijg je nu bij ons 20% korting op de nieuwe subwoofer! Neem snel een kijkje.
Dit is al een stuk persoonlijker en je speelt gelijk in op de interesse van deze klant. Hierdoor is de kans aanzienlijk groter dat deze klant de e-mail opent en ook daadwerkelijk wat koopt.