6 redenen waarom jouw e-mails in de spam komen
- Jouw ontvangers markeren jouw e-mail als spam
- Je gebruikt spamgevoelige content
- Je mist een uitschrijflink
- Je gebruikt misleidende onderwerpen (om je openrate te verhogen)
- Je hebt geen toestemming van je ontvangers
- Je spamscore is te hoog
1. Jouw ontvangers markeren jouw e-mails als spam
Het spreekt al een beetje voor zich. Jouw ontvangers markeren jouw e-mails als spam. Dit kan door verschillende manieren komen. Misschien zijn ze vergeten dat ze zich ooit ingeschreven hebben of maken ze gewoon een foutje.
Helaas voor jou, maar als er te veel van jouw e-mails als spam worden aangemerkt dan zullen steeds meer van jouw e-mails belanden in de spam. Hierdoor belanden de e-mails zonder dat de ontvanger ze ooit heeft gezien in het spam-mapje.
Wat kan je hieraan doen? Zorg ervoor dat het mailtje dat verstuurt wordt perfect past bij de persoon en op precies het juiste tijdstip in de inbox komt. Het zal je niets verbazen dat dit perfect gedaan kan worden met een e-mailfunneltje.
2. Je gebruikte spamgevoelige content
Oei, maar volgens mij doe ik dat niet? Of toch wel? Gebruik jij wel eens woorden als:
- Gratis
- Laagste prijs
- Geen kosten
- Goedkoop
- Meerdere uitroeptekens!!!!!
- WOORDEN IN HOOFDLETTERS
Het is niet zo dat als één van deze woorden in jouw e-mail zit dat die gelijk in de spam komt, maar te veel van deze woorden verhogen de kans zeker. Een voorbeeld van iets te veel verkoop in je e-mail is het volgende:
LENTE KORTING – Krijg nu 10% Korting en een extra 100 Euro cashback!! Altijd de LAAGSTE PRIJS GARANTIE!
Dit voorbeeld lijkt misschien wat overdreven maar ik zie het nog vaak voorkomen.

3. Je mist een uitschrijflink
Oei, nu hebben we ruzie. Heb je nog geen uitschrijflink toegevoegd aan de footer van je e-mail?! Gelijk doen!
Misschien klinkt dit vervelend, maar een duidelijke uitschrijflink is juist goed. Waarom? Als mensen jouw e-mails niet meer interessant vinden dan is het niet erg dat zij zich uitschrijven. Dit houdt jouw e-maillijst schoon en zorgt voor een betere open rate (wat weer goed is voor je spamscore 😉 ).
Daarnaast is het niet bieden van een uitschrijflink een 100% garantie op frustratie. Dit kan zelfs tot slechte reviews of een negatief artikel over jouw e-mails leiden.
4. Je gebruikt misleidende onderwerpen (om je openrate te verhogen)
Hoe ziet een misleidend onderwerp eruit?
- RE: Salaris bespreking
Misschien heb je al wel eens een mail gehad die begon met “RE”, maar er nog nooit een gesprek was geweest. Dit is een goedkope truc en je bereikt er mee dat mensen zich gaan uitschrijven voor jouw mailing. Dit is een voorbeeld van misleiding.
- Iets té mooi om waar te zijn
“Binnen 1 week 3.000.000 euro verdienen aan de hand van deze 3 tips” Yeah right, deze ken je misschien ook wel. Ik zou persoonlijk met 3 miljoen per week wel wat leukers gaan doen dan een e-mail schrijven naar een willekeurige e-maillijst. Dit wordt gezien als iets te veel van het goede en zal daarom ook in de spam belanden. Helaas daar gaat je kans om miljonair te worden. 🙁
- “Persoonlijke” berichten versturen naar een gehele emaillijst
“Hey *voornaam*, lang niet gesproken! Ik vroeg mij af…” Persoonlijke berichten zijn goed, maar niet op deze manier. Op deze manier misleid je de ontvanger om jouw e-mail te openen en dit zorgt ook voor frustratie bij de lezer. Ook al heb je zulke goede bedoelingen.
5. Je hebt geen toestemming van je ontvanger
Stuur jij e-mails zonder toestemming? Ik ga gelijk de politie bellen! Volgens de online wetgeving is het vereist om de toestemming te hebben van de ontvanger voor je e-mails kan versturen. Ook al heb je voor een paar tientjes een hele e-maillijst gekocht van 1000 mensen, doe dit niet. Dit is op heel veel vlakken niet de manier. Waarom?
- Dit is (hoogstwaarschijnlijk) niet je doelgroep
- Het is illegaal
- Je kent deze mensen niet
- Deze mensen kennen jou ook niet
- Niemand zit te wachten op e-mails waar ze zich niet voor ingeschreven hebben. (ook al vind je zelf dat zo’n waardevolle e-mail stuurt)
6. Je hebt een te hoge spamscore
Dit punt kan heel uitgebreid gesproken worden en hier zal binnenkort een extra blog aan besteed worden.
Jouw e-mail wordt op veel verschillende onderdelen getest op spam. Hierboven staan een aantal van die onderdelen die getest worden. Voor elk onderdeel krijg je een bepaalde score, alle scores bij elkaar zorgen voor jouw uiteindelijke spamscore. Is deze score te hoog dan zullen jouw e-mails in de spam belanden.
Heb je deze tips verwerkt en komen jouw e-mails nog steeds in de spam? Bel gerust en dan kijken we er samen even naar.