7 Copywriting tips voor e-mails

Martijn Sietsma

Martijn Sietsma

E-mail Marketing Automation Specialist

7 Copywriting tips voor e-mail

Copywriting en e-mail gaan nauw samen. Voor het schrijven van een goede e-mail is het noodzakelijk om goede copy te schrijven. Hierbij 7 copywriting tips voor jouw e-mails!

Wat is copywriting?

Laten we gelijk maar even de grootste vraag beantwoorden. Wat is copywriting nou eigenlijk precies? Heel simpel het is een fancy woord voor “overtuigend schrijven” of “teksten schrijven die overtuigen”. Maar hoe doe je dat? Hieronder vind je 7 copywriting tips voor het schrijven van een goede e-mail.

1. FOCUS op één ding

Focus niet op te veel dingen tegelijk. Maak je een e-mail die heel veel dingen moet verkopen dan gaat er uiteindelijk niets verkocht worden. Maar maak je een e-mail die focust op één doel dan ga je pas resultaat zien.

  • Verkoop één ding
  • Presenteer één ding
  • Ontdek één ding
  • Los één probleem op
  • Deel één oplossing

Dit is hoe je schrijft met een doel en je mensen kan overtuigen van dit ene ding.

2. Je onderwerpregel moet de aandacht pakken

Het hele doel van de onderwerpregel is de ontvanger de e-mail te laten openen. Dat doe je door gelijk de aandacht te grijpen. Hoe je dat doet?

  • Wek nieuwsgierigheid op
  • Noem voordelen op

Voorbeeld: “de 5 meest gemaakte fouten in e-mailmarketing en hoe jij ze kan voorkomen”.

3. Schrijf zoals je spreekt

Deze tip spreekt redelijk voor zich, maar gebeurt nog te weinig als je het mij vraagt. Een leuke oefening om te weten of het “spreektaal” is:

  • Lees je tekst hardop voor.
  • Als het niet voelt alsof je zelf aan het praten bent, herschrijf het

Werkt geweldig 😉

4. Focus op één persoon

Schrijf niet voor een groot publiek, maar juist voor die ene persoon. Hoe persoonlijker je schrijft, hoe meer overtuigend jouw tekst is. Door altijd voor het grote publiek te schrijven, zal je nooit de spijker precies op zijn kop slaan bij iemand.

5. Gebruik de woorden van jouw doelgroep

Gebruik de woorden van jouw doelgroep tijdens het schrijven van je tekst. Er zijn een hele hoop websites te vinden waar jouw doelgroep met elkaar praat, denk hierbij aan: Reddit, Quora of forums in jouw niche.

Bestudeer hun manier van communiceren. Denk hierbij aan de woorden die jouw doelgroep gebruikt, deze kunnen anders zijn van de woorden die jij gebruikt. Heb je deze woorden gevonden? Gebruikt deze woorden in jouw tekst. Schrijf zoals jouw doelgroep denkt.

6. Vervang vage zinnen met specifieke data

Vervang vage zinnen/woorden met specifieke data. Door dingen specifiek te maken wordt het tastbaar en krijgt de lezer een beeld bij wat jij schrijft. Een aantal voorbeelden:

  • Minder tijd kwijt -> 12 uur minder per week
  • Veel voedingsstoffen -> 19 essentiële voedingstoffen
  • Meer conversies -> 200% meer conversie

Specifiek zijn zorgt voor verkopen.

7. Maak jouw tekst scanbaar

Mensen beginnen niet gelijk bij de eerste zin met lezen. De tekst wordt eerst gescand. Het is jouw verantwoordelijkheid om deze tekst scanbaar te maken.

Hoe?

  • Grote onderwerpregels
  • Opsommingen (om de tekst te breken)
  • Onderstrepen, schuinzetten of dikdrukken van woorden in grote stukken tekst

Eerst scannen ze -> Dan lezen ze -> Dan kopen ze.

Meer blogs?

Leer alles over e-mailmarketing!