5 Evergreen E-mails
Met deze 5 zeer effectieve, evergreen e-mails zul je van saaie nieuwsbrieven naar verkopende e-mails gaan.
1. De Hack E-mail
Deze e-mail is zeer effectief omdat de lezer gelijk nieuwsgierig wordt. Iedereen wil de hack weten en leren hoe ze deze zelf kunnen toepassen. Je kan ook gebruik maken van een “tip” of “truc”. Hoe ziet deze e-mail er dan uit?
- Introduceer jouw hack
- Vertel over de voordelen van jouw hack
- Leg de hack uit
- Laat zien hoe je de hack kan toepassen in de praktijk
- Laat de hack passen bij jouw product/dienst
- Voeg een Call to Action toe naar jouw product
2. De “grootste fout” e-mail
Wat is de grootste fout die jouw klanten maken? Speel in op deze fout en vertel waarom jouw product/dienst deze fout oplost. Deze mail kan als volgt opgebouwd worden:
- Begin met het benoemen van deze fout
- Leg uit waarom dit zo’n grote fout is
- Leg uit hoe je deze fout kan voorkomen
- Laat zien wat er gebeurt als je deze fout oplost
- Introduceer jouw product/dienst die deze fout oplost
- En uiteraard… voeg een Call to Action toe naar jouw product
- Bonus: voeg een p.s. toe met X% korting (alleen vandaag)

3. “Dat ene ding dat jouw lezer afhoudt van het behalen van hun doel” e-mail
Jouw doelgroep heeft bepaalde dingen waar zij tegenaan lopen wat hen tegenhoudt. Als je deze dingen weet te vinden en te benoemen dan heb je een mega effectieve e-mail te pakken. Misschien is het te weinig tijd hebben, te weinig geld of weten ze niet hoe ze iets moeten doen. Identificeer dit probleem en leg uit hoe ze dit kunnen overkomen. Maar…. Hoe ziet de e-mail er dan precies uit? Ik zal het weer even voor je voorkauwen.
- Presenteer hun ideale toekomstbeeld
- Benoem het probleem/ding waardoor zij hun doel niet behalen (Drukken op die pijnpunten)
- Leg uit waarom ze hierdoor hun doel nog niet hebben behaald (Nog een beetje dan)
- Leg uit hoe ze dit kunnen oplossen
- Verwijs naar jouw product/dienst die daarmee kan helpen
- Owja… Weet je al wat ik hier ga neerzetten? CALL TO ACTION!!
4. Het verhaal
Deze e-mail is vrij simpel. Vertel jouw verhaal aan de mensen die jouw e-mails lezen. Het is super goed voor de relatie met jouw lezers als ze meer over jou te weten komen. Wees ook niet bang om hier wat emotie in te gooien. Het kwetsbaar opstellen van jezelf en het uiten dat je ook een mens bent, kan de relatie tussen jou en je lezer versterken. Een voorbeeld kan zijn:
- Vertel wie je bent
- Vertel over je verleden
- Vertel over jouw “Ah ha!” Moment (een moment waar je tot nieuwe inzichten bent gekomen)
- Vertel over het heden
- Vertel hoe jij je lezer kan helpen
- Optioneel: Stel een vraag aan het eind en lok een antwoord uit als reactie op je e-mail
- En dan natuurlijk…
- Nee, persoonlijk laat ik de CTA hier weg. Je vertelt iets persoonlijks en om dan gelijk een product aan te smeren voelt bij mij niet goed. Dit is natuurlijk geheel aan jou.
5. Wat te doen als…. E-mail
Kies een vaak voorkomend probleem in jouw werkveld. Bij mij kan dit bijvoorbeeld zijn: “Wat te doen als je e-mails niet meer geopend worden”. Hoe bouwen we deze e-mail op?
- Vertel het probleem en benoem de pijnpunten
- Vertel waarom ze dit probleem hebben
- Laat de oplossing zien
- Verwijs naar jouw product of dienst voor de oplossing
- Ja daar is die weer: Voeg een Call to Action toe naar jouw product.